Online leeromgeving
De allerbeste tips om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen - OAB Dekkers | OAB Dekkers
Menu
De allerbeste tips om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen

De allerbeste tips om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen

Welke vragen leven er in het beroepsonderwijs? Door onze eerste editie van de Masterclass beroepsonderwijs  kregen wij meer inzicht in de behoeftes van leidinggevenden en docenten. De ontwikkelvraag die het meest door jullie werd voorgelegd is: “Hoe krijgen we hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten?” In deze blog ga ik een aantal van de beste tips met jullie delen, maar bovenal is….. hulp van docenten gevraagd! 2012_12_netwerken

 

Tijdens de Masterclass hebben wij gemerkt dat wanneer docenten hun ervaringen delen, het leren enorm versnelt. Daarom een uitnodiging om onder deze blog al jouw tips te delen met je collega’s. Bij netwerken is een wetmatigheid dat je eerst moet geven om pas later te ontvangen. Wanneer alle lezers van deze blog een reactie geven, dan gaat de opbrengst enorm omhoog. Dus geen mails naar mij maar een reactie onder de blog is wat ik van je vraag. Hoe meer je geeft, hoe groter de opbrengst.

 

De tips
Terug naar de inhoud. Wanneer we er nu eens vanuit gaan dat de meeste studenten calculerend, druk met baantjes, op sociale contacten gericht, niet zo gemotiveerd en afwachtende jongeren zijn. De student is gericht op toetsen en probeert met beperkte inspanning de eindstreep te halen. We zullen veel jongeren tekort doen maar het maakt de wereld wel wat overzichtelijker. Hoe krijgen we die student betrokken en hard aan het werk? Hieronder mijn tips (Berkel, 2012):

 

  1. Behandel alle onderstaande tips als een geheel pakket. Een enkele of een paar willekeurige maatregelen hebben geen effect, het gaat om samenhang.
  2. Plan niet te veel verschillende onderwijsonderdelen tegelijk. De student zal keuzes maken voor die vakken/ onderdelen die het meest getoetst worden.
  3. Zorg voor echt contact met je studenten, begeleid ze intensief en zit er dicht bovenop wanneer ze niet voorbereid, te laat of afwezig zijn. Ben alert op deze zwakke signalen.
  4. Heb aandacht voor het leerproces van studenten. De zendtijd voor docenten kan op veel plaatsen naar beneden. Begeleid de student naar meer diepgang door de diverse fasen in het leerproces goed in te richten.
  5. Toets met een hoge frequentie, zorg dat de toetsen optellen tot een eindcijfer (ze tellen dus mee) maar zorg ook voor onderlinge compensatie tussen de toetsen. Ben waakzaam voor veel hertoetsing en studenten die eindeloos onderdelen meenemen naar een volgende periode.
  6. Zorg dat je veel vraagt/ eist van studenten. Verhoog de studiebelasting (ze doen immers toch te weinig) en zorg dat studenten echt trots zijn wanneer ze een toets gehaald hebben.
  7. Zorg ervoor dat een student weet wat er getoetst wordt, wanneer er getoetst wordt en wat er gebeurt wanneer je de toets niet haalt. Het moet een kleine ramp zijn om de hertoets te doen. Het is nu of pas veel later.
  8. Differentieer in leervoorkeuren (Ruijters 2006), motivatie, vooropleiding door veel variatie in werkvormen en  toetsen. Zorg hierbij voor een herkenbaar didactisch model zodat de student weet wat hem/ haar te wachten staat.
  9. Doe zelf minder en laat de student harder werken. Toetsvragen maken voor elkaar, een mindmap of samenvatting maken, presentaties uitwerken, producten maken, casestudy’s schrijven etc etc. Zorg ervoor dat het materiaal dat je de volgende week nodig hebt, deze week door studenten gemaakt wordt. Dubbele winst: zij leren ervan en jij krijgt het steeds rustiger.
  10. Zorg voor samenhang tussen de onderdelen die je aanbiedt en leg een verbinding met het (toekomstige) werkveld. Maak jouw onderdeel het meest relevant voor die student. Doe een beroep op de motivatie die er was toen de student met de opleiding startte.

Nu is het woord aan jullie. Ik hoop op minstens 50 tips uit de praktijk en uit de wetenschap. Dus deel deze met elkaar!!! Volgende week zullen we het overzicht van alle tips met jullie delen.

 

Heb je interesse om de volgende Masterclass in oktober bij te wonen en wil je als eerste weten wanneer de inschrijvingen van de Masterclass in oktober openen? Meld je hier dan alvast aan.

 

Berkel, H.van; E. Jansen & A. Bax. (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendementsverbeteringen in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.

Ruijters, Manon. (2006). Liefde voor leren; over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties. Deventer: Kluwer.

 

 

Share Button
Total Views: 11943 ,

Bezoekers lazen ook:

De aller-aller beste tips om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen (2) Vorige week heb ik een aantal tips met jullie gedeeld om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen. Deze week een vervolg op basis...
De keuze is aan jou: 8 tips om je te helpen kiezen! Keuzes, we maken ze elke dag. Onlangs nog waren de Tweede Kamer verkiezingen. De meeste van ons hebben die dag een belangrijke keuze moeten maken, nam...
5 effectieve strategieën om het rendement van de opleiding te verhogen! Deel jij een van de grootste frustraties die wij regelmatig van opleidingsmanagers en docenten horen: hoe kunnen wij het rendement van onze opleiding ...


8 Comments


  1. Mijn tips zijn:
    1.- wees oprecht naar de student en corrigeer ze op een correcte manier: noem wat je ziet, zeg hiervan wat je niet bevalt en noem het gedrag dat je wenst.
    2. geef ook regelmatig positieve feedback, benoem goed gedrag, beloon goede opdrachten of antwoorden.
    3. wees ook een rolmodel buiten je les.

  2. Neem de student serieus. Geef hen vertrouwen, behandel ze als je toekomstige collega. Haakt aan bij tip 10.

  3. Ben het eens met de meeste tips. Alleen die hoge frequentie toetsen zou ik absoluut niet delen. prof. f. Dochy meldt nog eens heel nadrukkelijk in zijn laatste publicatie “High Impact Learning that lasts” Dat het gaat om formatief toetsen en vaak feedback geven maar toetsen met cijfers moeten echt omlaag. Ze houden studneten af van diep leren!
    Mijn tip dus: Monitor het leerproces van de student en geef veel en direct feedback, feed up en feed forward (Hattie).

    • Precies; juist zo min mogelijk toetsen in traditionele vorm en functie, want dat stopt het leren eerder dan het het leren in beweging zet. Het houdt het oude gedrag in stand. Werk liever ontwikkelingsgericht dan beoordelen om af te rekenen. Laat ze elkaar en zichzelf beoordelen en zelf nadenken over beoordelingscriteria (durf je daarop te vertrouwen?!). Dan krijg je ontwikkelingsgericht gedrag ipv berekenend gedrag bij studenten. Want ze willen van nature dingen graag goed doen. En door ze zelf verantwoordelijkheid te geven zal de student minder afhankelijkheid van de docent vertonen. Zo krijgen we mensen die zelf kritisch kunnen nadenken en zelf blijven leren en eigen verantwoordelijkheid nemen en dat lijken me erg zinvolle kwaliteiten in de maatschappij!

  4. Mijn tips:
    – bespreek voorafgaand aan de lessen(serie) wat zij prettig en belangrijk vinden in de les; zowel qua werkvormen als qua inhoud.
    – doe daar ook wat mee (al hoef je natuurlijk niet volledig naar hun pijpen te dansen)
    – evalueer lessen; zowel m.b.t. inhoud (korte quiz bijvoorbeeld) als m.b.t. werkvormen en jouw / hun inzet.
    – en laat in je volgende les(sen) merken dat je hun inbreng bij de evaluatie serieus neemt.

  5. Wat ik mis bij al deze tips….de inhoud van de les!
    Welke werkvorm of toetsvorm je ook kiest….studenten willen inhoudelijk goede lessen.
    Studenten die aan het einde van de dag moe maar voldaan naar huis toe gaan…wat hebben we veel geleerd vandaag!

  6. Richard van Bragt

    Ik sluit even aan op de zin “wanneer wij er nu eens vanuit gaan dat” aan het begin van het betoog. Mijn tip, laat oma thuis. Oordelingen, Meningen en Aannames en kijk naar het talent dat voor je zit. Niet makkelijk, zeker waardevol. Tip 10, doorsteekjes naar het werkveld, doen!, het helpt bij het beantwoorden van de waarom vraag (waarom zit ik hier om 08.30 uur in deze les?).
    Mooi initiatief deze ideeen generator

  7. Mijn mening: Ga intentioneel uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het ‘slagen’ van een les/semester/jaar/opleiding. Niet op basis van gelijkheid, maar op basis van gelijkwaardigheid. Zie deze verantwoordelijkheid als een gradatie, die per moment en per student verschilt. Soms is de docent verantwoordelijker (bv aan het begin van een semester, scheppen van kaders/structuur), soms is de student meer verantwoordelijk (individuele opdrachten waarbij de docent meer een coachende rol vervult). De ene student is tevens de ander niet. Sommigen vinden het moeilijk om de verantwoordelijkheid te pakken, anderen ervaren het als verlossend. Maak deze verantwoordelijkheid bespreekbaar, continu. Dat betekent niet één keer aanstippen in een les. Studenten dienen daadwerkelijk te voelen dat zij verantwoordelijkheid hebben en willen dan ook zo behandeld worden. Opleggen van verantwoordelijkheid kan juist averechts werken. Het waarom ontbreekt. Voor veel docenten betekent dit loslaten. Meer loslaten van eigen projecties, verwachtingen en (de ook opgelegde) externe druk van prestatieafspraken oid.

Laat een reactie achter