Online leeromgeving
3 oefeningen om feedback aan grote groepen te geven - OAB Dekkers | OAB Dekkers
Menu
Liza Goos

3 oefeningen om feedback aan grote groepen te geven

9 januari 2018  |  Blog, Pedagogiek & Didactiek

Het is lastig om feedback te geven aan grote groepen. Hoe organiseer je het en hoe zorg je dat dit efficiënt gebeurt? In deze blog geef ik drie praktische voorbeelden hoe deze feedback gegeven kan worden.  

 

Collectieve feedback

Collectieve feedback zijn feedbacksessies voor de volledige groep. Het is een aanleiding om meer diepgaande uitleg te geven, misvattingen toe te lichten, voorbeelden te bespreken etc. Een prachtig voorbeeld gaf Pedro de Bruyckere in een interview met OAB Dekkers. Hij legde uit hoe hij feedback geeft aan een groep van wel 200 man.

 

Beluister hier het voorbeeld:

 

Bespreken voorbeelden

Een essentiële stap die helaas vaak wordt overgeslagen is het bespreken van voorbeelden. Op deze manier wordt het duidelijk wat er van de student wordt verwacht. Door veel voorbeelden te laten zien of eventueel voorbeelden in eigen bezit te houden voorkom je kopieergedrag.

 

Checklist of veel voorkomende fouten ter beschikking stellen

Op basis van (eerder) gemaakte fouten kan een lijst worden opgemaakt met aandachtspunten. Deze checklist geeft studenten inzicht in resultaten van anderen en hun eigen prestatie.

 

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden om in een les met veel studenten feedback te geven. Denk aan bijvoorbeeld peer-feedback, elektronische oefentoetsen en allerlei vormen van interactie gedurende de les die zorgen voor discussie/beantwoorden van vragen/demonstratie etc. Essentieel bij alle vormen is dat je nagaat wat je wilt bereiken met de feedback. Meer informatie over feedback, zie mijn eerdere blog.

 

Ook leuke voorbeelden zoals Pedro de Bruyckere? Wij zijn erg benieuwd, deel ze in het reactieveld hieronder.

 

Total Views: 90 ,

Bezoekers lazen ook:

Het geheim van goede feedback Dat feedback een positieve invloed heeft op de leerresultaten van studenten blijkt wel uit het grootschalige onderzoek van John Hattie (2009). Toch zi...
Durf jij? “Ik weet wel waarom zoveel studenten mij om feedback vragen!”   Ik hoor en zie het haar nog zeggen. Heel terloops, vrolijk, maar vanuit een...
Hierdoor vertonen studenten uitstelgedrag “90% van alle studenten zakt voor hun eerste project. We geven ze daarom veel feedback bij het eerste inlevermoment, zodat ze het bij het tweede inlev...

Start the discussion at netwerk.highimpactteaching.nl